MotivP
quantum
Co je cílem projektu?
V rámci projektu Quantum jsme si dali za cíl standardizovat proces náboru a nabízet tak našim klientům lepší a odbornější řešení.
Proč?
Protože díky standardizaci jsou výběry zaměstnanců založené na faktech, ne na pocitech a intuici. Jako náboráři bychom do své firmy měli vybírat lidi, kteří se do firmy hodí svými schopnostmi a dovednostmi, ne ty, kteří nám na pohovoru takzvaně „sedli”. Spravedlivý výběr se podepisuje i na dobrém obrazu firmy v očích (neúspěšných) kandidátů.
Jak?
Postupně standardizujeme modelové situace, které se dají využít jak při behaviorálním interview, assessment centrech či pro rozvoj zaměstnanců v rámci development centra.
Kvalita standardizované procedury je dvojnásobná oproti té založené na intuici.
Standardizace
- Předem si určíme kritéria, podle kterých budeme mezi kandidáty vybírat.
- Předem si stanovíme jednotnou proceduru výběru - jaké otázky budeme pokládat, jaké modelové situace využijeme...
- Předem se rozhodneme, jak budeme kandidáty hodnotit. Jak budeme srovnávat výkon kandidáta ve výběrovém řízení se stanovenými kritérii.
- Hodnotitelé jsou ve standardizované proceduře zacvičení.
Jak probíhá naše standardizace?
1
Teoretický základ
Ať už při obnovení našich stávajících modelových situací, či tvorbě nových, na začátku procesu je třeba vybrat kompetence, které můžeme v dané situaci sledovat. Na základě odborných zdrojů vybereme vhodné kompetence i jejich konkrétní projevy a vytvoříme manuál pro hodnotitele.
2
Pilotní testování
Modelové situace následně vyzkoušíme sami na sobě i na dobrovolnících. Testování zaznamenáváme na kameru k detailnímu rozboru a k pozdějšímu zácviku nových hodnotitelů. Na základě naší vlastní zkušenosti a pozorování upravujeme konkrétní projevy i manuál.
3
Kontrolní testování
Na dalším testování náš manuál opět ověříme a vytváříme zácviková videa pro budoucí hodnotitele.
Tento proces je nikdy nekončící. S každým využitím modelové situace zdokonalujeme manuály a rozšiřujeme seznam pozorovatelného chování.
O náboru s Jakubem Procházkou
Doc. Ing. Mgr. Jakub
Procházka, Ph.D.
- Psycholog a ekonom
- Vedoucí katedry podnikového hospodářství ESF MU
- 14 let praxe v personalistice
- Odborník na nábor
Jedním z důvodů je časová úspora. I když je standardizace sama o sobě časově náročná, tato investice se brzy vrátí. Dělat pro každý nábor od začátku nový inzerát, stanovovat nová kritéria výběru, volit výběrové metody, vymýšlet nové otázky do výběrového rozhovoru nebo nastavovat onboarding by bylo časově náročné a patrně by se to odrazilo i na kvalitě přípravy.
Dalším, podle mě hlavním důvodem, je férovost standardizovaného procesu a zvýšení šance, že najdu toho nejvhodnějšího kandidáta. Manažeři i personalisti podílející se na náboru jsou ovlivněni celou řadou zkreslení, která vedou k tomu, že podléhají stereotypům nebo vybírají nejsympatičtějšího spíše než nejlepšího uchazeče. Ve výběrovém pohovoru třeba mohou sympatickému uchazeči položit lehčí otázku. Nebo při hodnocení modelové situace tolerují chyby, kterých se dopouští i oni sami.
Intuice je podmíněná předchozí zkušeností. Uchazeč na nás může svým chováním nebo vzhledem dělat dobrý nebo špatný dojem, protože se chová neobvykle nebo nám připomíná něco, co už známe. V tu chvíli to ale neumíme pojmenovat.
Za naším pocitem může být to, že kandidát udržuje příliš krátký oční kontakt, má zvláštní slovník nebo se obléká podobně jako náš bývalý partner. Intuice může pomoci odhalit problém, ale může taky vést k neférovému odmítnutí dobrého kandidáta, třeba proto, že má stejný účes nebo vystudoval stejnou školu jako nějaký neúspěšný kolega.
Intuici je dobré zkoumat. Přemýšlet, co za našim pocitem stojí a ověřovat si náš dojem doptáváním se a diskuzí s dalšími lidmi podílejícími se na výběru. Samotná intuice ale není dobrou výběrovou metodou. Srovnání uchazečů dle předem daných kritérií s využitím standardizovaných metod je spolehlivější cestou, jak vybrat nejlepšího uchazeče.
Pokud máme dopředu promyšlené a pevně stanovené, co budeme hodnotit a jak to budeme hodnotit, je menší prostor pro lidskou chybu. To je podpořené i celou řadou výzkumů.
- Protože nám ušetří peníze. Zjednoduší přípravu každého náboru a výběru a zvýší šanci, že vybereme uchazeče, který se osvědčí. Náklady špatného výběru mohou být statisícové. Zahrnují dopady nízkého výkonu špatně vybraného zaměstnance, odstupné nebo náklady spojené s hledáním a zácvikem dalšího zaměstnance.
- Také pomáhá posilovat firemní hodnoty jako spravedlnost nebo transparentnost. Současní zaměstnanci i uchazeči o práci vnímají, zda jsou procesy v organizaci nastavené spravedlivě a kvalitně. To pak ovlivňuje jejich vztah k organizaci i motivaci pracovat pro ni. Standardizovaný náborový proces dává signál, že organizace staví na evidence-based přístupu a dbá na rovné podmínky.
Pokud s tím nemáme žádné zkušenosti, je dobré říct si o pomoc. Tedy začít spolupracovat s někým, kdo tomu více rozumí.
A pokud na konzultanta nemáme rozpočet, je vhodné si o tom nejprve něco přečíst. Jako první krok bych pak doporučil začít využívat dostupné standardizované výběrové metody. I když žádná metoda nezaručuje 100% jistotu výběru vhodného zaměstnance, validní standardní metoda tuto šanci zásadně zvyšuje.
Modelové situace
Modelové situace si můžete představit jako krátké úkoly pro účastníky, různá dilemata či hraní rolí. Tyto situace jsou sestavené tak, aby umožňovaly účastníkům projevit potřebné kompetence.
Standardizované modelové situace pak mají široké využití. Jakmile si stanovíme jednotný postup administrace i hodnocení a hodnotitelé projdou zácvikem, jsme připraveni naplnit potenciál modelových situací na maximum.
Můžeme jimi obohatit behaviorální interview, zařadit do assessment centra pro výběr nejlepšího kandidáta či do development centra pro nastavení rozvoje.
Behaviorální interview
Assessment centrum
Development centrum
Hraní rolí
Diagnostika potenciálu (virtuální AC)
Individuální AC
Zaujala vás
standardizace?
Nechejte to na nás. Nastavíme procesy efektivního náboru na míru pro vaši firmu.
Celým procesem vás provedeme od začátku do konce.
Zacvičíme vaše manažery i náboráře v administraci i hodnocení konkrétních modelových situací. Můžeme vám také připravit novou modelovou situaci přímo podle vašich přání.
Ozvěte se nám a my vám ho sestavíme na míru.
Chcete se na projektu podílet?
Přijďte jako účastník
Naše nové modelové situace potřebujeme neustále ověřovat a celý proces zdokonalovat. Proto jednou za čas uspořádáme assessment centrum pro dobrovolníky, kteří si ho chtějí vyzkoušet na vlastní kůži.
Chcete se zapojit do projektu jako účastník? Rádi vás uvidíme. Pro víc informací nás kontaktujte.
Přijďte na stáž
Jste studentem či studentkou psychologie a rádi byste si splnili odbornou stáž? Zaujal vás tento projekt nebo naše jiná práce?
To rádi slyšíme, stážistům jsou u nás dveře vždy otevřené. Podívejte se, jak to u nás na stáži funguje.
Proč firemní vzdělávání s MotivP
1500+
Komplexní vzdělávání
Tým lektorů
Systém FILIP
Rádi vám připravíme školení na míru
Příručka
TV Studio
VIRTUÁLNÍ KURZ
Pojďme se pobavit o spolupráci, vyplňte prosím formulář
Těšíme se na spolupráci
Filip z MotivuP
tel. / mobil
e-mail
+420 773 911 999
filip@motivp.com