Co je cílem projektu?

V rámci projektu Quantum jsme si dali za cíl standardizovat proces náboru a nabízet tak našim klientům lepší a odbornější řešení.

Proč?
Protože díky standardizaci jsou výběry zaměstnanců založené na faktech, ne na pocitech a intuici. Jako náboráři bychom do své firmy měli vybírat lidi, kteří se do firmy hodí svými schopnostmi a dovednostmi, ne ty, kteří nám na pohovoru takzvaně „sedli”. Spravedlivý výběr se podepisuje i na dobrém obrazu firmy v očích (neúspěšných) kandidátů.

Jak?
Postupně standardizujeme modelové situace, které se dají využít jak při behaviorálním interview, assessment centrech či pro rozvoj zaměstnanců v rámci development centra.

Kvalita standardizované procedury je dvojnásobná oproti té založené na intuici.

Standardizace

Co přesně nám zajistí, že nábor provádíme efektivně? Co je to standardizace?

Jak probíhá naše standardizace?

1

Teoretický základ

Ať už při obnovení našich stávajících modelových situací, či tvorbě nových, na začátku procesu je třeba vybrat kompetence, které můžeme v dané situaci sledovat. Na základě odborných zdrojů vybereme vhodné kompetence i jejich konkrétní projevy a vytvoříme manuál pro hodnotitele.

2

Pilotní testování

Modelové situace následně vyzkoušíme sami na sobě i na dobrovolnících. Testování zaznamenáváme na kameru k detailnímu rozboru a k pozdějšímu zácviku nových hodnotitelů. Na základě naší vlastní zkušenosti a pozorování upravujeme konkrétní projevy i manuál.

3

Kontrolní testování

Na dalším testování náš manuál opět ověříme a vytváříme zácviková videa pro budoucí hodnotitele.

Tento proces je nikdy nekončící. S každým využitím modelové situace zdokonalujeme manuály a rozšiřujeme seznam pozorovatelného chování.

O náboru s Jakubem Procházkou

1600031381619

Doc. Ing. Mgr. Jakub
Procházka, Ph.D.

Jedním z důvodů je časová úspora. I když je standardizace sama o sobě časově náročná, tato investice se brzy vrátí. Dělat pro každý nábor od začátku nový inzerát, stanovovat nová kritéria výběru, volit výběrové metody, vymýšlet nové otázky do výběrového rozhovoru nebo nastavovat onboarding by bylo časově náročné a patrně by se to odrazilo i na kvalitě přípravy.

Dalším, podle mě hlavním důvodem, je férovost standardizovaného procesu a zvýšení šance, že najdu toho nejvhodnějšího kandidáta. Manažeři i personalisti podílející se na náboru jsou ovlivněni celou řadou zkreslení, která vedou k tomu, že podléhají stereotypům nebo vybírají nejsympatičtějšího spíše než nejlepšího uchazeče. Ve výběrovém pohovoru třeba mohou sympatickému uchazeči položit lehčí otázku. Nebo při hodnocení modelové situace tolerují chyby, kterých se dopouští i oni sami.

Intuice je podmíněná předchozí zkušeností. Uchazeč na nás může svým chováním nebo vzhledem dělat dobrý nebo špatný dojem, protože se chová neobvykle nebo nám připomíná něco, co už známe. V tu chvíli to ale neumíme pojmenovat.

Za naším pocitem může být to, že kandidát udržuje příliš krátký oční kontakt, má zvláštní slovník nebo se obléká podobně jako náš bývalý partner. Intuice může pomoci odhalit problém, ale může taky vést k neférovému odmítnutí dobrého kandidáta, třeba proto, že má stejný účes nebo vystudoval stejnou školu jako nějaký neúspěšný kolega.

Intuici je dobré zkoumat. Přemýšlet, co za našim pocitem stojí a ověřovat si náš dojem doptáváním se a diskuzí s dalšími lidmi podílejícími se na výběru. Samotná intuice ale není dobrou výběrovou metodou. Srovnání uchazečů dle předem daných kritérií s využitím standardizovaných metod je spolehlivější cestou, jak vybrat nejlepšího uchazeče.

Přestože si můžeme myslet, že jsme objektivní a své vlastní pocity máme zcela pod kontrolou, většinou tomu tak není. Na naše myšlení a rozhodování mají vliv mnohá zkreslení. Možná znáte takzvaný haló efekt, kdy si na základě jedné výrazné charakteristiky utváříme celkový úsudek. Ale vliv na nás má nejen první dojem, ale také vzhled kandidáta či vnímaná podobnost. Lidi, kteří jsou nám podobní nebo je vnímáme atraktivně, máme tendenci hodnotit pozitivněji. Těmto zkreslením se bohužel nedá nikdy zcela vyvarovat, ale jejich vliv můžeme díky standardizaci minimalizovat.

Pokud máme dopředu promyšlené a pevně stanovené, co budeme hodnotit a jak to budeme hodnotit, je menší prostor pro lidskou chybu. To je podpořené i celou řadou výzkumů.

  • Protože nám ušetří peníze. Zjednoduší přípravu každého náboru a výběru a zvýší šanci, že vybereme uchazeče, který se osvědčí. Náklady špatného výběru mohou být statisícové. Zahrnují dopady nízkého výkonu špatně vybraného zaměstnance, odstupné nebo náklady spojené s hledáním a zácvikem dalšího zaměstnance.
  • Také pomáhá posilovat firemní hodnoty jako spravedlnost nebo transparentnost. Současní zaměstnanci i uchazeči o práci vnímají, zda jsou procesy v organizaci nastavené spravedlivě a kvalitně. To pak ovlivňuje jejich vztah k organizaci i motivaci pracovat pro ni. Standardizovaný náborový proces dává signál, že organizace staví na evidence-based přístupu a dbá na rovné podmínky.

Pokud s tím nemáme žádné zkušenosti, je dobré říct si o pomoc. Tedy začít spolupracovat s někým, kdo tomu více rozumí.

A pokud na konzultanta nemáme rozpočet, je vhodné si o tom nejprve něco přečíst. Jako první krok bych pak doporučil začít využívat dostupné standardizované výběrové metody. I když žádná metoda nezaručuje 100% jistotu výběru vhodného zaměstnance, validní standardní metoda tuto šanci zásadně zvyšuje.

Modelové situace

Modelové situace si můžete představit jako krátké úkoly pro účastníky, různá dilemata či hraní rolí. Tyto situace jsou sestavené tak, aby umožňovaly účastníkům projevit potřebné kompetence.

Standardizované modelové situace pak mají široké využití. Jakmile si stanovíme jednotný postup administrace i hodnocení a hodnotitelé projdou zácvikem, jsme připraveni naplnit potenciál modelových situací na maximum.

Můžeme jimi obohatit behaviorální interview, zařadit do assessment centra pro výběr nejlepšího kandidáta či do development centra pro nastavení rozvoje.

Behaviorální interview

Tento standardizovaný rozhovor nám pomáhá při efektivním výběru vhodných kandidátů. Během behaviorálního interview se pomocí metody STAR dotazujeme na minulé pozorovatelné chování. Kromě otázek můžeme do rozhovoru zařadit právě modelové situace.

Assessment centrum

V rámci výběrového řízení můžeme využít i metodu assessment centrum. To je založeno na opakovaném pozorování chování účastníků v různých modelových situacích. Tyto situace mohou být na skupinové i individuální bázi. Díky analýze chování dokážeme zjistit úrovně vybraných kompetencí a odhalíme další důležité informace, které bychom jinak zjišťovali velmi obtížně.

Development centrum

Pokud výsledky z modelových situacích použijeme k tomu, abychom zjistili, jaké jsou silné a slabé stránky účastníků, a díky tomu jim mohli nastavit potřebný rozvoj, uspořádali jsme development centrum.

Hraní rolí

Specifickými modelovými situacemi je hraní rolí, kdy náš proškolený hodnotitel představuje osobu, se kterou musí účastník vést rozhovor. Hraní rolí nám umožní pozorovat, jak je účastník schopen reagovat pod tlakem či v náročnějších situacích.

Diagnostika potenciálu (virtuální AC)

Assessment centra připravujeme i v online podobě. V rámci nich si každý kandidát projde řadou individuálních modelových situací, vyplní psychodiagnostické testy či vyzkouší hraní rolí.

Individuální AC

Kromě klasického Assessment centra nabízíme i jeho individuální variantu. Naši hodnotitelé se v rámci několika modelových situací věnují jedinému uchazeči. To nám umožňuje ještě lepší poznání jeho kompetencí a to v kratším čase než u skupinových AC.

Zaujala vás
standardizace?

Chcete ve své organizaci zavést standardizovaný nábor, ale nemít žádné starosti?
7

Nechejte to na nás. Nastavíme procesy efektivního náboru na míru pro vaši firmu.

Nebo chcete svůj stávající nábor standardizovat, ale nevíte, kde začít?
7

Celým procesem vás provedeme od začátku do konce.

Chcete využít jen některou modelovou situaci?
7

Zacvičíme vaše manažery i náboráře v administraci i hodnocení konkrétních modelových situací. Můžeme vám také připravit novou modelovou situaci přímo podle vašich přání.

Chcete implementovat do procesu náboru standardizované assessment centrum?
7

Ozvěte se nám a my vám ho sestavíme na míru.

Proces standardizace je náročný, ale o co víc do něj investujeme, o to jednodušší a efektivnější jsou následující výběry.

Chcete se na projektu podílet?

Přijďte jako účastník

Naše nové modelové situace potřebujeme neustále ověřovat a celý proces zdokonalovat. Proto jednou za čas uspořádáme assessment centrum pro dobrovolníky, kteří si ho chtějí vyzkoušet na vlastní kůži.

Chcete se zapojit do projektu jako účastník? Rádi vás uvidíme. Pro víc informací nás kontaktujte.

Přijďte na stáž

Jste studentem či studentkou psychologie a rádi byste si splnili odbornou stáž? Zaujal vás tento projekt nebo naše jiná práce?

To rádi slyšíme, stážistům jsou u nás dveře vždy otevřené. Podívejte se, jak to u nás na stáži funguje.

Proč firemní vzdělávání s MotivP

ico1

1500+

V oboru máme bohaté zkušenosti. Tuto práci děláme již 28 let a každý rok pořádáme více jak 1500 rozvojových akcí pro naše klienty v České a Slovenské republice.
ico2

Komplexní vzdělávání

U nás vzdělávání nezačíná ani nekončí dnem školení. Vnímáme ho jako komplexní proces, který trvá v čase před i po kurzu, a podporujeme ho našimi virtuálními kurzy, microlearningy, skripty a dalšími prvky.
ico3

Tým lektorů

Máme k dispozici zkušený tým lektorů pod vedením Františka Hroníka. Naši školitelé jsou připraveni nejen předat teoretické znalosti, ale také vést modelové situace a poskytnout praktické rady.
ico4

Systém FILIP

Filip je náš univerzální asistent. Jedná se o spojení našeho vlastního systému a lidského prvku tak, abychom zajistili co nejlepší komunikaci a administrativu.

Rádi vám připravíme školení na míru

1 (Malý)

Příručka

Tým metodiků pro vaše zaměstnance vytvoří příručku, která bude obsahovat užitečná cvičení.
2 (Malý)

TV Studio

V našem TV studiu jsme schopni rychle reagovat na vaše potřeby, natočíme video pozvánky na akademie. Minutové shrnutí důležitých bodů ze školení a mnoho dalšího. Točíme krátká vzdělávací videa na dané téma.
3 (Malý)

VIRTUÁLNÍ KURZ

Na různá témata připravujeme i online kurzy, které slouží jako teoretický základ. Online kurz můžete pro svůj tým zakoupit i samostatně.

Pojďme se pobavit o spolupráci, vyplňte prosím formulář

Těšíme se na spolupráci

4 (Malý)
PhDr. František Hroník
zakladatel společnosti MotivP

Filip z MotivuP

tel. / mobil
e-mail

+420 773 911 999
filip@motivp.com